Foredrag DNA

Udflugt d. 7. september 2019 til Helsingør

Bussen startede fra Reerslev kirke næsten på slaget 9 med en flok på 40 veloplagte og forventningsfulde passagerer. Programmet, som skulle have   fulgt den sædvanlige procedure, var ændret. Der var ingen morgenbitter i bussen, for turen var for kort og med for mange sving til Slangerup kirke.  Her blev vi modtaget af en meget venlig kirketjener, som gerne ville fortælle og besvare spørgsmål om kirkens historie. Kirken er en af Danmarks første renæssancebygninger.

Vi sang to Kingo salmer …… Kingo …. (Jakob) med Nadja ved orglet.

Efter formiddagskaffen i kirkens mødelokale fortsatte vi til Helsingør Domkirke, hvor vi havde en aftale med en guide kl. 12. Det var en pensioneret og passioneret kirketjener, som kunne fortælle adskillige muntre historier om kirken. Han fortalte bl.a. om, at man ved en restaurering af kirkens prædikestol havde fundet en rotterede, som kunne dateres helt nøjagtigt, da rotten havde foret sin rede med aviser. Rotten døde formodentlig med Herrens – og præstens – ord i ørerne.

Nu skulle vi så finde frem til restaurant Strejf i stationsbygningen for at spise en forrygende frokost. Det lykkedes også for de fleste at finde frem (der var ca. ½ km at gå), men 4 fortabte får måtte hentes ind i folden til os andre.

Én ting var ikke efter bogen: den sædvanlige lagkage var udskiftet med chokolade- og rabarberkager.

Forslag til næste års udflugt modtages meget gerne.