Sommerkoncert 2021

8214
8197
8209

”Jazz Five” spiller New Orleans jazz, der viser sig at være super svingende og meget melodisk. Musikerne var jævnbyrdige og sammenspillede. Alle i gruppen på nær pianisten og trommeslageren kombinerede opgaven som sanger og musiker uden videre, hvilket er typisk for folkemusik. Der var hele tiden en parathed til at tage over efter hinanden og soloerne var ikke alt for lange eller indviklede. Det fremgik at musikken oprindelig har været tilpasset publikums behov og alt efter lejligheden skifter fra f.eks. dans til begravelsesoptog. Basinstreet er navnet på en særlig gade i New Orleans fuld af spillesteder. Der blev tegnet et billede af en gade med plads til både værtshuse, dansesteder og tunge og langsomme begravelsesoptog. Der er ikke så langt fra sorg til glæde i menneskelivet og god musik skal rumme det hele. Det kunne bl.a. høres i nummereret med den sigende titel: ”Something´s got a hold on you.”

Musikoplevelser kan hjælpe en med at acceptere livets tilskikkelser og skabe nærvær og fællesskab. Det var sjovt, at opleve at Reerslev kirkes gamle hvælvinger egner sig til at gengive jazzmusik. Musik fungerer også godt som smeltedigel. En musikkender, som jeg talte med blandt tilhørerne forklarede, at der kunne anes både cubanske og gospelrødder i tonesproget.

Der var et pænt fremmøde til koncerten på trods af sammenfald med en afgørende landsholdkamp i fodbold imod Rusland. Der eksisterer en gammel tradition for jazzkoncerter i Reerslev kirke, som går tilbage til en tidligere præst i kirken Viggo Kanding. Kirken har altid været en del af det almindelige pulserende liv, og det er rart at opleve at den kan blive det igen, nu hvor coronakrisen er i aftagende.