Pinsedag 24. maj

Udendørsgudstjeneste 2. pinsedag i Reerslev

I kirkens liv balancerer man hele tiden imellem bevarelse og fornyelse af traditionerne. Der har i flere år været afholdt fælles gudstjeneste for hele provstiet på plænen ved den gamle præstegård i Høje Tåstrup 2. pinsedag. Det har været et folkeligt tilløbsstykke med et større hurlumhej efter gudstjenesten med alt fra klovn til børnene, spejderboder med lagkage og pølser og picnic i det grønne. Der skal laves rigtig meget kaffe, når der er flere 100 mennesker til stede, skal jeg hilse og sige.

I år måtte vi holde os hjemme og finde vores egen stil 2. pinsedag pga. coronarestriktionerne. Den lille parkeringsplads lige neden for kirkegårdsmuren blev omdannet til et usynligt kirkerum. Her kan man sidde lunt afskærmet fra blæsten på en plan flade, som ingen stoler vælter på. Der var godt sus i alterdugen på det bord, vi havde slæbt ud, men aldrig før har jeg set Reerslev kirke klædt i så fint lysegrønt løv. Vi sad midt i løvudspringet og alle nød det. Jakob holdt en smuk festprædiken og organisten havde inviteret de skønneste blæsere, som deltog under gudstjenesten, men også spillede fra kirketårnet, mens vi sad og spiste lagkage. Musikken var enkel og kirkelig og ramte den samme lyse tone, som lå i vejret og i omgivelserne. Hele situationen passede så fint til indholdet af Grundtvigs salme: ”I al sin glans nu stråler solen.” Vi blev enige om, at det godt kunne gå hen og blive en god pinsetradition, og at musikerne Robert Holmsted, Victor Kock Jensen og Lucas Winther Andersen lyder knippelgodt fra kirketårnet i Reerslev.

Bodil Heiede